دوشنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۲

زیبا نگری پرنده نگار

یکی زیبایی‌های سرزمین پهناور ما حیات وحش ،پرندگان و چرندگان و خزندگان و.... آن است. امروزه متاسفانه مورد دستبرد و دستخوش شکارچیان و افراد سودجو قرار گرفته که با شکار بی رویه اشان بعضی از حیوانات و پرندگان را تا حد انقراض کشانده اند. و در این شرایطی که آگاهی از مباحث حقوق حیوانات و قوانین شکاربانی و محیط زیست با سختگیری و ایجاد مناطق حفاظت شده از شکار بی رویه و جلوگیری اقدامات قانونی سعی می شود با احیاء دوباره طبیعت در نگهداری این زیبایی بکوشند اما متاسفانه زد و بندها و ناآگاهی و بی رحمی برخی چیزی جز تلاش برای از بین بردن زندگان و محیط زیستشان نیست .از این رو دوستداران محیط زیست و حیوانات علاوه در دنیای واقع در دنیای مجازی نیز آستین همت را بالا زده اند در اجرای این امر کوشا می باشند .آقای عبدالغفار علیرضایی از پرنده نگران به نام کشور تمام تلاش خویش در دنیای واقع برای شناخت و توجه به حفظ پرندگان در زیستگاههای جنوبی کشور بالاخص شهرستان بستک و بخش کوخرد را در سایت پرندگان کوخرد منعکس می نماید او با درایت و دقت فراوان به ارایه اطلاعات جامع در مورد پرندگان سرزمین خود پرداخته و با سلاح همیشگیش یعنی دوربین به شکار آنها نشسته تا آگاهی های لازم را همراه با عکس و فیلم در خدمت علاقمندان خواننده قرار دهد.

استاد علیرضایی در معرفی وبلاگشان اینگونه می نویسند:
با سلام خدمت همه ی بازدید کنندگان وبلاگ پرندگان کوخرد به خصوص دوست داران طبیعت و پرندگان ،از کودکی طبیعت را دوست داشتم و به پرندگان علاقه داشتم. مدتی است که پرنده نگری را به عنوان یکی از سرگرمی هایم انتخاب کرده ام. بهتر دیدم این اطلاعات را در اختیار سایر دوستان و علاقمندان قرار دهم تا شاید توانسته باشم در معرفی پرندگان منطقه ام و تلاش در جهت حفظ آن ها دین خود را ادا نمایم.

مطمئن هستم بسیاری از پرندگانی که در منطقه وجود دارد را نمی شناسیم یا حداقل فقط نام محلی آن را می دانیم و گذشته از اینکه نام علمی یا انگلیسی آن را نمی دانیم، حتی از نام فارسی آن نیز مطلع نیستیم.

مثلا همه ی ما در لهجه ی محلی بلبل خرما را بلبل می نامیم و فکر می کنیم این گل و بلبلی که بر سر زبان هاست همین بلبل محلی خودمان است؛ غافل از اینکه صدای بلبل بسیار دل انگیزتر و زیباتر از بلبل خرماست(به بلبل خرما جسارت نشود ) و قیافه اش نیز متفاوت است.
برای بسیاری از پرندگان که به صورت مهاجر، پاییز و زمستان را بر روی رود مهران و سایر تالاب ها و سدهای موجود در منطقه می گذرانند حتی اسم محلی وجود ندارد و همه را به اسم مرغابی یا اردک می شناسیم و بسیاری از ما کلمه ی بط که کوتاه شده ی بطة در عربی می باشد به کار می بریم.
همچنین تصمیم دارم علاوه بر معرفی پرندگان منطقه ام(1) و سایر پرندگانی که در ایران وجود دارند، اگر مطلب جدیدی یا آموزشی در سایت های خارجی دیدم که قابل استفاده بود و نکته‌ی جدیدی داشت، برای شما عزیزان در اینجا قرار خواهم داد.

............................................
استاد علیرضایی دانش آموخته ی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی هستند و فرهنگی می باشند.
چه خوب است ما نیز با نگاهی به داشته های اقلیمیمان بی خیال از کنار آنها نگذریم و برای بقایشان تلاش نماییم.

طبیعت و حیات وحش را دوست داشته باشیم...

۲ نظر:

پرندگان کوخرد گفت...

شرمنده کردید دوست عزیز. خود را لایق تعریف و تمجید شما عزیزان نمی بینم. آنچه انجام می دهم وظیفه ای است که در قبال مردم و منطقه ام بر دوش خود احساس می کنم.
ممنون از معرفی وبلاگ پرندگان کوخرد و احساس مسؤولیت شما در قبال محیط زیست و زیبایی های منطقه

گروه اچمستان گفت...

سپاس از مهر شما...
زحمات شما خیلی والاتر از کار ناچیزیست که ما بعنوان وظیفه انجام داده ایم...