شنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۰

اشکفت آهوی بستک(اشکت آی)


اشکفت آهو قدمت: نوسنگی.׀׀ شمارهٔ ثبت:۱۵۳۵۹.׀׀ تاریخ ثبت: ۱۳۸۴/۱۲/۲۴.׀׀ شهرستان بستک - کوه گاوبست - ۴/۵ ک م شمال شهر بستک. 




به لحاظ جغرافیایی اشكفت آهو جان پناهی است به طول ۹۱۰ سانتی متر، با حداكثر ارتفاع ۲۵۰ سانتی متر و حداكثر عمق ۲۷۵ سانتی متر در رشته كوه هایی از امتداد زاگرس بنام كوه گاوبست در ۴/۵ كیلومتری شمال شهرستان بستك در استان هرمزگان .
بهروز وحدت، كارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان میگوید:  قدمت نقوشی كه در اشكفت آهو طراحی شده است به دوره نوسنگی می رسد كه یكی از منحصربه فردترین آثار استان هرمزگان و ایران است كه در دهه اخیر كشف و به ثبت ملی رسیده است.
وی خاطرنشان می کند: نقاشی ها در این جان پناه به صورت تك رنگ بوده و جنس رنگ نیز اخرای قرمز مایل به قهوه ای و سنگ بستر، آهكی است و سطحی كه روی آن تصویرسازی شده دارای فرورفتگی های زیاد است كه تصاویر، تنها در سطوح صاف كشیده شده اند و درون فرورفتگی ها نیز طرحی وجود ندارد.
وحدت تصریح می کند: كوچكترین طرح۴ سانتی متر و بزرگترین طرح ۱۸ سانتی متر طول دارد كه این طرح ها شامل ۱۳ شكارچی، ۸ حیوان، ۳ نقش دست كه تماما دست چپ است و یكسری علائم نامفهوم طرح های تشكیل دهنده تابلوی مذكور هستند.
وی افزود: نقاشی بدون پرسپكتیو بوده و هیچ گونه تفاوتی در كیفیت تصویرسازی بین انسان و حیوان وجود ندارد و این قضیه درست برخلاف دوره پارینه سنگی است كه از انسان یا تصویر خبری نیست و یا آنقدر خلاصه و انتزاعی است كه چیزی جز چند خط دیده نمی شود ولی حیوان را با تمام جزییات و حتی در اندازه های طبیعی یا بزرگتر از آن نیز به تصویر می كشد.او ادامه داد که: نقوش طراحی شده در اشكفت آهو را می توان با نقاشی های صخره های زیمبا در زیمباوه كووادل سیویل و كوواستالتا دورا اسپانیا، هجاری های دوره پیش از تاریخ جبل اوونات مصر و دوره انتقالی تانزانیا مشابه دانست.وی اظهار داشت: هنرمندی كه تصاویر اشكفت آهو را نقاشی كرده احتمالاً در دوره انتقالی فراپارینه سنگی به نوسنگی یعنی بین ۸ هزار تا ۶ هزار ق.م به سر برده چرا كه هنوز بصورت كامل جادو را كنار نگذاشته و به آن نیز اعتقاد دارد. اشكفت آهوی بستك در تاریخ ۲۴ اسفندسال ۸۴ به شماره ۱۵۳۵۹ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است....



مطمئنا در جای جای اچمستان آثار به جا مانده از گذشتگانمان یافت می شود..بر ماست که در نگهداری و حفط انها چون میراثی گرانقدر بکوشیم و نسبت به شناساندن آنها تلاش نماییم..


توضیح:
اشكفت درزبان اچمی به معنی غار و بریدگی كوه كه قابل سكونت باشد، بوده همچنین به سوراخ و طاقچه كه در بخش بالایی دیوار ایجاد شود نیز گفته می شود.
اما اشكفت آهوی بستك..به دلیل فراوانی این حیوان نجیب در این حوالی بوده که متاسفانه به دلیل بی توجهی،خشکسالی و شکار بی رویه از تعداد انها كاسته شده و حتی بعضی گونه های آن منقرض شده است.


۲ نظر:

خوزمرگان2 گفت...

خیلی مفید
نمی دونستم

ناشناس گفت...

جالب بود