جمعه، آبان ۲۰، ۱۳۹۰

کَلیَه سُرِ kalya sore

 طرز تهیه کـَلیـَه سُرِ:


مواد مورد نیاز:


- مَهـِن مُتِ ، اَشُنَه یا حَشینـَه (درگویشهای مختلف)
- پیاز  
- نمک
- فلفل سیاه  
- زیره
- زرد چوبه


طریقه ساخت:


ابتدا  سر و شکم ماهی ها را برای اینکه کَلیه سُرِ بد مزه نشود جدا کرده و شسته سپس در ظرفی  سر دار ریخته، آب به آن اضافه میکنیم و مدت 2 الی 3 روز در آفتاب قرار میدهیم .....سپس آنرا بوسیله مخلوط کن برقی یا هنگام ریختن در صافی با دست نرم کرده و از صافی میگذرانیم تا شیره آن گرفته شود.(همانند تصاویر).


لازم به ذکر است که تفاله بجای مانده از ماهی کودی بسیارمفید برای کشاورزی است.


پوست پیازها را میگیریم و برای عدم سوزش چشم میتوان آنرا مدتی در آب قرار داد ،سپس پیازها را بصورت نگینی درآورده، ادویه ها را به آن اضاف میکنیم و مدت تقریبا 30 دقیقه در آفتاب قرار میدهیم.....


حال مخلوط پیاز را در شیشه یا ظرف پلاستیکی ریخته سپس آب ماهی را به آن اضاف میکنیم، در آنرا میبندیم...

به مدت دو روز در آفتاب قرار میدهیم و بطور منظم هر 3 یا 4 ساعت مخلوط  را هم میزنیم....برای اینکه بدانیم کـَلیَه سُرِ خوب افتاده یا نه باید بعد از دو روز ظرف را نگاه کنیم اگر پیازها تهنشین شده خوب افتاده و مزه خوبی دارد و اگر تهنشین نشده نه اینکه بد باشد آنقدرخوب نیافتاده.....
از روز سوم به بعد در یخچال نگهداری میکنیم.
البته در قدیم بعلت نبود یخچال کـَلیَه سُرِ را در ظرفی مخصوص بنام دُسِنَه dosena (خمره ای سفالی و کوچک با ظرفیت حداکثر 2 یا 3 لیتر)ریخته و در محل خنکی نگهداری میکردند.


این غذا واکسن گواتر، با تخم مرغ و نانهای محلی جنوب و همچنین برای خوشمزه تر شدن ،روغن حیوانی یا کره را داغ کرده و روی کـَلیَه سُرِ که در کاسه ریخته شده میریزند و صرف میشود.


نوش جان...


برای دیدن تصاویر به خواندن مطالب دیگر بروید...

































هیچ نظری موجود نیست: